eerste indruk·ervaring·review·tried & tested

Teleurgesteld brunchen bij Feliks Lier – mijn ervaring ‘Big Brunch’

32231477_1695404073878440_2136419932504588288_n
Eigenlijk best schandalig, maar Feliks Coffee is al langere tijd een gekend begrip in Lier. Toch ben ik (volgens mij) als enige Lierenaar hier nog geen enkele keer geweest desondanks de vele positieve reacties uit mijn omgeving… Oeps! Toen ik via hun Facebookpagina las dat ze tijdens twee feestdagen in mei een grote brunch organiseerde, besloten mijn beste vriendin en ik meteen om te reserveren! Benieuwd naar onze ervaring en wat we er van vonden? Lees dan snel verder!

Over Feliks
Het beeld dat ik (en volgens mij ook vele anderen) hebben over Feliks staat gelijk aan super fancy toffe koffies met alles erop en eraan à la van die freakshake-achtige toestanden, uitgebreid menu aan bagels én vele taarten of om het met hun woorden te zeggen ‘toerten’.collage1.jpgOntvangst en organisatie
Persoonlijk vind ik als student zijnde en in vergelijking met vele andere ontbijtformules 23 euro best wel al redelijk wat voor een ontbijtje, maar oké we hadden zoveel goeds gehoord dat we enthousiast en met knorrende magen vertrokken naar de Big Brunch.

Meteen bij aankomst – wij waren net als vele anderen uit de tweede shift een paar minuutjes vroeger – liep het al mis, we werden gewoon met zen allen prompt buiten gesjouwd want er zaten nog wat tafeltjes van de eerste shift en ze moesten nadien dus ook nog opruimen, opnieuw klaarzetten, aanvullen, … Niet super chill zo’n ontvangst, toch? Zeker niet omdat het buiten nu ook niet echt een lekker weertje was…

Wat mij vooral stoort is dat het ten eerste niet hun eerste keer is dat ze dit organiseren en het mij sowieso wel logisch lijkt dat je tussen twee shiften in een soort van buffermoment voorziet van desnoods maar een kwartiertje om zaken terug op orde te brengen. Je kan toch verwachten dat de mensen uit shift A niet exact op het einde van het tijdstip zullen aangaan, stel ze hebben nog een halve koffie staan, dan bonjour je ze toch niet zomaar eventjes snel buiten? Anderzijds weet je toch ook dat de personen uit de volgende shift B vaak een aantal minuutjes vroeger zijn om zeker op tijd te komen? Plus je weet ook gewoon wel dat je nog zal moeten opruimen en opnieuw de volgende shift klaarzetten, voorzie dan gewoon een moment tussen de twee shiften in plaats van ze vlak na elkaar te laten opvolgen.
collage2.jpg
Zitplaatsen en aankleding
Feliks is een gezellig en schattig, toch hip koffiebarretje. Wel zaten we allemaal super erg op elkaar gepropt, je moest zelfs geen moeite doen om het gesprek van de mensen naast je af te luisteren, want het was alsof je allemaal samen aan één grote tafel zat. Zo close dus… Ook zijn de tafeltjes niet zo groot en was dit toch wel onhandig met je bordjes, tassen, bestek, … Als laatste wil ik ook aanhalen dat ze achter in de hoek een toffe zetel hebben staan met een laag salontafeltje waar je wat lager zit, leuk om een koffietje te drinken, maar toch absoluut niet handig om te eten?

Drank
Ook hier ging het mis, blijkbaar kreeg je bij hetgeen je betaalde slechts één klein glaasje fruitsap en nog één theetje of koffie naar keuze. Dit is echt wel veel te weinig wanneer je twee uur lang mag brunchen en volop gaat eten.

Ik begrijp maar al te goed dat je niet je volledige drankaart à volonté wil geven, maar is het echt te veel gevraagd om een aantal basics (al is het maar een simpel karafje met water) te voorzien in je buffet? Nu werd je als klant gewoonweg verplicht om bovenop de 23 euro alle dranken extra bij te betalen, hierdoor loopt je rekening wel snel op.
collage3.jpg
Buffet
Als laatste even over de buffetformule, het eten en de keuze. Allereerst wil ik zeker aanhalen dat het eten echt ontzettend lekker was en we dit wel dik oké vonden. Wel vonden we beide de keuze niet zo uitgebreid, waren het geen grote voorziene porties (waardoor er vaak iets leeg of op was en je moest wachten) en stonden er veel lunch-achtige items zoals soep, koude paste en quinoa en zeer weinig ontbijtdingetjes (voorbeeldje: van beleg had je de keuze uit kaas en kipcurry).

Ze staan bekend vanwege hun taarten en bagels, toch was er volgens mij maar keuze uit één taart indien je graag taart wilde eten. Het leek me voor hun misschien handig en vlot als ze al voorgemaakte bagels op een plateau konden aanbieden. Nu waren er wel bagels (af en toe als je geluk had en snel was) maar waren er heel wat mensen aan het sukkelen om deze open te snijden, te beleggen (met de weinig keuze aan beleg en ‘groentjes’ lees: een beetje rucola).

Er stonden verder nog twee wafelijzers en wafeldeeg om dan je eigen wafel te bakken, misschien geinig voor de kindjes, maar opnieuw vonden wij dit persoonlijk als ontbijt niet veel meerwaarde toevoegen aan het buffet en hadden we in de plaats hiervan liever wat andere zaken gezien. Niet iedereen is ook te vinden voor die zaken als quinoa met rozijntjes enzovoorts, daarnaast vind ik het echt heel erg jammer dat wanneer je zelfs op je kaart speciale ontbijtbagels hebt staan, deze nergens te bespeuren zijn op je brunch.

32214996_1695404200545094_8934627273944858624_n.jpg

Conclusie
Dit komt niet als een verrassing, maar ik zou persoonlijk zelf niet meer naar hun Big Brunch concept gaan. Je zit gewoon té veel op elkaar gepropt, de keuze was voor mijn gevoel wat te beperkt, het was soms lang wachten op bepaalde zaken die op waren, je kreeg heel weinig drank inbegrepen, … en dit voor een relatief hoger prijsje. Jammer!

Wél wil ik een keertje gewoon op een doordeweekse dag eens iets gaan eten en drinken bij Feliks want dit is natuurlijk nog altijd anders dan zo’n event en ze een tweede kans geven om ons te overtuigen.

Voor deze gelijklopende prijs, ga ik dan toch véél liever brunchen bij l’Histoire in Boechout (review hier), dit is wel echt je centjes meer waard! Enorm uitgebreide keuze, drank à volonté, alles lekker vers, een dikke aanrader!

Prijs en informatie
De Big Brunch waar wij aan deelnamen is volgens mij enkel en alleen op bepaalde specifieke dagen in het jaar (niet zeker!) en kostte ons 23 euro per persoon.

Voor meer informatie, extra foto’s en het volledige menu kan je terecht op hun website.

3 gedachten over “Teleurgesteld brunchen bij Feliks Lier – mijn ervaring ‘Big Brunch’

  1. Dag Romy,

    We hebben met heel veel aandacht je review gelezen, die we toevallig tegen kwamen op internet.

    Wat jammer dat je ons niet even op de hoogte hebt gebracht van je blogpost! Nu zien we pas bijna een jaar later wat een teleurstellende ervaring je bij ons had. Dit kan natuurlijk en we vinden dit enorm spijtig, maar wat we natuurlijk ook spijtig vinden is dat je ons dit toen niet even gezegd hebt… Door de foto’s kunnen we ons jullie nog prima herinneren (ook zoveel tijd na datum – zo’n mooie dames vallen natuurlijk op!) maar wat we ons niet herinneren, is dat je toen klachten had over je ervaring. Als we die onmiddellijk vernemen kunnen we ermee aan de slag en kunnen we de ervaring voor al onze bezoekers verbeteren, iets wat wij alle dagen proberen.

    Ook zijn we inmiddels een aantal maanden verder, toch hadden we graag nog even als volgt gereageerd:

    – Tijdens onze brunch kan het inderdaad lekker druk zijn. Wij werken ook met die twee shifts omdat we inderdaad, zoals je zelf opmerkte, dit soort formules niet elke week kunnen aanbieden, en omdat de vraag altijd groter is dan het aanbod. We willen zo veel mogelijk mensen de kans geven om erbij te zijn, en toch moeten we nog bij elke editie mensen teleurstellen omdat alle plaatsen volzet zijn. We kunnen daaruit alleen maar besluiten dat de klanten liever wat dichter bij elkaar zitten dan dat ze er helemaal niet kunnen bijzijn (en daar zijn wij onze klanten natuurlijk enorm dankbaar voor! ;))

    – We laten wel degelijk een halfuur (dus méér dan het kwartier dat je zelf al voorstelde) tussen de beide shifts. Soms gebeurt het echter dat mensen de tijd niet in het oog houden en echt te laat vertrekken. We willen dat de zaal en het buffet er pico bello uitzien alvorens onze middaggasten binnenkomen: zij hebben immers hetzelfde betaald als de ontbijtgasten en ook voor hen moet alles vers op het buffet staan. Wie vervolgens ruim te vroeg komt voor de namiddagshift, vragen wij inderdaad om nog eventjes geduld uit te oefenen. We doen dan natuurlijk niet moeilijk over vijf minuutjes, maar als klanten een kwartier te vroeg komen en de voormiddagklanten blijven een kwartier langer zitten, verdwijnt onze speling volledig.

    – Wat het eten betreft zijn we in elk geval blij te lezen dat je alles lekker vond. Dat is voor ons nog steeds het belangrijkste 😉 Alles wordt vers gemaakt en afgewerkt, en aangezien we geen gigantische zaal en dus geen honderden gasten hebben, kunnen we ook geen even groot buffet aanbieden als in zaken die meer dan dubbel zo groot zijn als wij. Dat is gewoon een kwestie van economies of scale. Je zou er al van versteld staan hoeveel wij telkens dienen weg te gooien na een brunch als deze. Qua broodbeleg heb je blijkbaar enkel kipcurry (home made! 😉 ) en kaas teruggevonden – we bieden standaard ook verschillende soorten hummus, tonijnsalade (ook home made!), gerookte zalm, gedroogde ham, brie … aan, naast natuurlijk warme zaken als roerei en spek, verse friekadellekes met krieken, quiche of andere eiergerechten… Uiteraard inderdaad ook veel lunchitems – meestal daarbij minstens een drietal salades, verse soep… Qua zoetigheden/desserts gaan we natuurlijk na ons buffet géén volledig taartenbuffet meer aanbieden. We wijzen je er nogmaals op hoevéél wij telkens moeten weggooien… Toch proberen we te variëren met onze make-your-own-waffle-bar (bij de meeste klanten telkens een succes, niet enkel bij de kindjes…), american pancakes, koffiekoekjes, (soja)yoghurt, verse fruitsla, zoet beleg… EN altijd één of twee van onze zelfgemaakte Felikstaarten. Ook daar overigens: telkens overschot naderhand… Op voorhand bagels beleggen is niet zo’n goed idee, want die worden snel hard en we willen natuurlijk enkel maar verse zaken aanbieden. We ontvangen je daarom graag terug om onze ontbijt- en/of lunchbagels te komen uittesten – mocht je ondertussen nog niet teruggeweest zijn.

    – Wat de dranken betreft, zit er inderdaad (slechts?) één warme drank, naast een glas vers fruitsap (2,5 à 3 sinaasappels), in de brunch inbegrepen. Maar wát die warme drank betreft, kan je wel degelijk kiezen uit onze volledige warme drankenkaart, waarbij bepaalde (tijds- en arbeidsintensievere) koffie- of hot chocolate specials normaal gezien om en bij de vijf euro kunnen kosten… Ook onze “gewone” koffies, thees, cappuccino’s en lattes zijn géén eenvoudige druk op de knop, maar worden met de hand bereid. We moeten natuurlijk ergens de grens trekken en kunnen geen drank a volonté aanbieden, zoals je zelf schrijft.

    – L’Histoire in Boechout is tenslotte een heel mooi restaurant met heel lekker eten, maar helemaal anders qua stijl en uitgangspunten als wat wij bieden. Het is daar iets klassieker, terwijl het bij ons (zo zien wij het toch…) iets jonger mag. Uiteraard geen probleem dat hun aanpak je voorkeur geniet, smaken verschillen nu eenmaal!

    Tot slot (en na een véél langer antwoord dan gepland 🙂 ): we vinden het natuurlijk erg jammer dat je bezoek een teleurstelling was, maar hopen dat alles hiermee wat meer gekaderd is. Als je je teleurstellingen bovendien in de zaak zelf aan de uitbaters of het personeel laat weten bij je bezoek, dan hebben ook zij er wat aan en is dit niet enkel voor jezelf en voor je volgers nuttig, maar ook voor die mensen die zich dag in dag uit inzetten om de klanten een aangenaam moment te bezorgen.

    Hopelijk verwelkomen we je nog eens een andere keer, en in elk geval veel succes met de blog en met de studies.

    Groetjes,

    Team Feliks

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie